16 December 2010

My Career, My Future (Day #1)

Assalamualaikum / Hai, kawan-kawan!

Dah 6 hari aku kat rumah. Setakat ni, asyik makan, tidur, dan tengok movie je. Bulan madu campur air suam kejap. Tapi... belum sampai seminggu dah mula rasa bosan. Haha, ini maknanya aku kena dapat kerja cepat-cepat.

Alhamdulillah, melalui JobStreet, aku terpilih untuk sertai program My Career, My Future di KL, kelolaan Scicom Sdn Bhd dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan MyPartners Sdn Bhd. Program ni khas untuk graduan yang mempunyai CGPA kurang daripada 3.10 dan graduan yang sudah bekerja tapi bergaji kurang daripada RM 1000. Program ni akan diadakan selama sebulan sehingga 15 Januari 2011. Insya-Allah, dengan usaha, doa dan tawakal, kami sebagai para peserta akan dapat tingkatkan kemahiran (Business and Communication Skills) dan dijamin dengan penempatan pekerjaan berdasarkan prestasi masing-masing sepanjang program ni.

Hari ini bermula segalanya.

Banyak benda yang aku belajar hari ni. Aku juga dapat kawan-kawan baru, dapat menikmati persekitaran baru dan macam-macam lagi. Aku harap aku tak sia-siakan peluang ni. Selamat maju jaya, Wazirah!

-.-.-.-

Gist of what I learnt today:

1. To improve English, you need to:
READ ALOUD, LISTEN TO ENGLISH MATERIAL (news, songs, etc.), and SPEAK.

2. Versions of "Good morning" greeting, started from the least recommended one:
"Morning"

"Good morning"

"A very good morning"

"I hope you have a very good morning, sir / madam / miss / etc."

3. "Doubt" is pronounced as "dawt". "Debt" is pronounced as "det". Both of them have silent "b".

4. When you are presenting something in front of audiences, turn your nervousness into energy and channel it to some dynamic movements and hand gestures. But, keep it controlled and modest.

15 comments:

  1. salam..ni kwn fararo kn?
    nmpk mcm best jr prgram 2..kne byr ker nk masuk prgram 2?..
    all da best!! :)

    ReplyDelete
  2. Rilek dulu wazi....enjoy2 dulu dok kat umah.....dah lima tahun ko utp....ni la mase ko nak berehat dan menikmati hidup kat umah...nnti dah start keje sush dah ko nak balik umah....

    ReplyDelete
  3. salam. ye, aku kawan fararo. salam perkenalan. :)
    yup, program ni best sgt. yuran program ni ditanggung oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  4. haha, dah cukup rileks rasanya. dah resah duk rumah. xpe, lepas program ni, harap aku boleh sambung rehat kejap sementara tggu job placement. aku xkan keje jauh. aku tetap akan keje kat selangor atau KL. lagi dekat lagi bagus. hehe.

    ReplyDelete
  5. wa..nice2..slm perkenalan gk.. :)

    ReplyDelete
  6. thanks, ady! :) ko pun, good luck!

    ReplyDelete
  7. perghhhhhh....MCFC...ak nk tgk hang tulih ape psl MCFC ni hahaha....siap de blog lg tuh..awesome

    ReplyDelete
  8. awesome? thanks! haha. kalau aku rajin, aku update lg. penat weh...!

    ReplyDelete
  9. nnti share2 ilmu ape yg ko blaja wazi..thanks

    ReplyDelete
  10. akan aku usahakan. insyaAllah.

    ReplyDelete
  11. korang abis 15/01/11 ke...??? allowance korang dapat bapa..and the last Q...when your graduation day???

    ReplyDelete
  12. hai, watanebuu! :) kami habis 15 or 16 jan ni. allowance dpt rm15 sehari. grad antara 25-27 jan nnt.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...