21 October 2010

I Wanna...

i wanna hug big trees,


i wanna dance with butterflies,


i wanna chase the rainbow,


i wanna close my eyes and open my arms in the rain,


i wanna...

14 October 2010

Abah Menjaring Ikan, Saya...

Selalunya, kalau Abah hantar aku ke UTP, dia suka singgah di sebatang sungai berdekatan Kampung Gajah untuk menjaring ikan. Kesempatan itu aku gunakan untuk mengambil gambar-gambar kawasan sekeliling.

Kali ini, aku ambil gambar-gambar serangga, araknida dan bunga pula. Oh, hari itu tidak akan ku lupa kerana sedang aku asyik mengambil gambar, kami dikejutkan oleh bunyi bising. Rupa-rupanya ada seekor babi hutan berlari-lari ke arah hutan yang berdekatan dengan sungai. Sungguh mendebarkan.

Bayangkan jika babi hutan itu meluru ke arah aku? Alhamdulillah, kami selamat. Jika tidak, aku tidak teragak-agak untuk terjun ke dalam sungai bersama Abah yang juga sedang asyik memasang jaring. :D

Labah-labah yang unik. Kakinya ada duri-duri.

Bunga kecil yang berjaya mencuri perhatian aku.

Sarang labah-labah yang dibasahi embun. Cantik kan?

Beberapa kelompok sarang labah-labah.

Sarang labah-labah.

Sarang labah-labah lagi.

Sarang labah-labah lagi, lagi.

Sarang labah-labah lagi, lagi, lagi. Ada nampak Encik Labah-labah tak?

Encik Belalang yang sedang bersahaja di selipar Abah. Malangnya, dia mati kerana dipijak oleh aku tidak berapa lama kemudian. Maafkan aku. Aku tidak sengaja.

Encik Cengkerik.

Puan Mentadak (kot).

Pandainya Encik Belalang bergaya.

Puan Pepatung yang tak reti duduk diam. Akhirnya!

Encik Semut yang ku jumpai di dalam bekas ikan Abah.

Manisnya kamu Bunga Semalu.

Bunga Lalang.

02 October 2010

Si Dia Berubah Warna?

Si dia yang saya maksudkan bukan sesumpah yang Fara Rozana cakap kat blog dia ya. Si dia yang dibincangkan di sini boleh jadi kawan mahupun pasangan kita.

Lihat gambar di bawah. Farouk yang reka dan kongsi dengan saya pada dua tahun lepas (2008). Menarik, kan?


Dia tanya saya, apa yang saya faham bila tengok gambar ini. Saya cuma cakap yang akhirnya perempuan itu dah bertemu dengan cinta sejatinya. Malang sekali, Farouk kata jawapan saya tidak tepat, eh, jawapan saya salah sebenarnya.

Farouk menjelaskan, lelaki bertukar warna. Hari ini dia lain, esok dia lain.

"Ooo... Macam itu. Betul juga."

Perubahan warna ini bukan ada hanya pada lelaki. Perempuan pun sama. Lelaki dan perempuan itu manusia, bukan?

Manusia itu sifatnya tidak sempurna, punya akal, punya perasaan, punya masalah dan sebagainya. Mereka berubah dan perlu berubah mengikut keadaan sekeliling. Kita sebagai kawan mahupun pasangan, harus memahami dan bersabar dengan perubahan mereka. Jangan mudah melatah dan waraskan diri anda setiap kali anda mengalami perubahan-perubahan itu kerana berkemungkinan besar hanya emosi, cara dan perlakuannya sahaja yang berubah. Bukan kasih atau cintanya yang berubah.

Jika terang tang-tang kasih dan cinta si dia berubah, ehe, tanyalah pada yang lebih pakar. Doakan supaya hatinya lembut kerana Allah yang memegang hatinya. Insya-Allah, hubungan anda akan berpanjangan.

Bagaimana pula pendapat anda?

Colorful Diodes

Ini namanya, ada kerja tapi menambah kerja. Aku olah gambar ini pada dua tahun lepas (2008).

Daripada gambar LED kaku (*.jpg) aku olah menjadi gambar LED mengerlip (*.gif).


-.-.-.-.-

Inilah hasilnya. Ringkas. Tapi ada perincian yang aku tak buat. Aha, malas aku nak buat terperinci sangat. Sepatutnya, ada perbezaan semasa dan sebelum LED menyala pada bahagian sekeliling LED.


"Teringat lampu lip-lap raya?"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...