28 February 2011

Don't Worry





"I will treasure those memories."

07 February 2011

Celoteh Pagi Isnin

Assalamualaikum / Hi,

Hari ini hari Isnin. Hee. Hmm, apa nak tulis ye? Bacalah celoteh aku kat bawah ni ye. :)

02 Feb
Internet di Mesir tidak lagi disekat. Alhamdulillah, lega dan gembira.

04 Feb
Rakan2 di Mesir mula berkumpul di asrama MARA di Iskandariah.
Dapat panggilan daripada pusat tuisyen. Alhamdulillah, dapat kerja!

05 Feb
Hari pertama kerja. Pusat Tuisyen Malkhah. Cawangan Kampung Baru, KL.
Hakim (cucu bos) panggil aku 'teacher'. Ahaks!
Dapat buku latihan yang sangat banyak.
Dapat bubur lambuk Kampung Baru. Sedap!
Malam, ulangkaji dan sediakan soalan untuk anak murid (salin daripada buku je).

06 Feb
Hari kedua kerja.
Hari pertama mengajar. Matematik sekolah rendah dan menengah rendah. Multi-tasking!
Bos bagi maklum balas mengenai cara mengajar. Of course, I have to improve it. Motivated!
Bos bincang pasal kerja dan gaji. Alhamdulillah, nanti aku akan buat kerja pentadbiran juga.
Dimaklumkan bahawa minggu depan, aku akan mengajar mengaji dan fardhu ain buat sementara waktu. Wow.
Dapat tengok bangunan Zikay dan tapak pembangunan bangunan Mercu Zikay di Kampung Baru. (Zikay dan Mercu Zikay tu apa? Tanya Google ye.)
Makan nasi lemak Kampung Baru bersama Kak Muni (anak bos) dan Kak Miah (pembantu boss). :)

07 Feb
Dapat berita bahawa rakan2 kat Mesir dah sampai Jeddah. Alhamdulillah.

-.-.-.-.-

Syukur, ada perkembangan baik sejak akhir-akhir ni. Pasal kerja sebagai guru tuisyen tu, aku hanya bekerja pada hujung minggu. Jadi, sekarang tengah fikir nak cari kerja lagi satu untuk isi masa pada hari bekerja, Isnin-Jumaat. Separuh masa je kot.

Yang penting, aku seronok bekerja, dapat pengalaman, duit masuk, rancang belanjawan, mula selesaikan beban hutang dan kejar hidup yang diredhai Allah. Tak lama lagi kena bayar duit pinjaman MARA. Aku nak usaha supaya tak dilabel sebagai orang tak kenal budi. InsyaAllah. Semoga Allah permudahkan segala urusan.

-.-.-.-.-

"Jangan malas-malas, nanti terkandas. Selamat berjuang untuk masa depan."
- Md Esa bin Bajuri / Abah -

03 February 2011

Go, go, go!

Assalamualaikum / Hi,

Banyak sangat perkara yang jadi dua-tiga minggu ni. Go, go, go, Wazirah! Seseorang pernah berpesan kepada aku:

"The secret of life is enjoying the passage of time."

-.-.-.-.-

15 Jan
Hari terakhir MCMF.

17 Jan
Hari pertama berkerja di Comfori Sdn Bhd.

21 Jan
Medical leave sebab demam.

23 Jan
Demam belum kebah tapi pergi lepak dengan kawan2 MCMF kat Air Terjun Sungai Tekala, Hulu Langat.

25 Jan
Bermulanya, protes besar-besaran di Mesir.

28 Jan
Ulang tahun kelahiran Wafiy!
Baru menyedari akan isu di Mesir.
Mula resah dan risau dengan keadaan rakan2 di Mesir.

31 Jan
Letak jawatan.
Ke PPD Petaling, untuk mendaftar sebagai guru sandaran, tetapi pendaftaran hanya akan dibuka bulan Oktober.
Tukar rancangan, cari pengalaman mengajar dengan menjadi guru tuisyen.

01 Feb
Ulang tahun kelahiran Latifah!
Makan tengahari buat kali terakhir dengan rakan sekerja.
Ambil gaji!
Memburu kerja sebagai guru tuisyen. Temu duga berjalan dengan lancar.
Teksi Shah Alam buat hal, grrr!

02 Feb
Gembira dan lega dengan berita usaha membawa keluar pelajar Malaysia daripada Mesir akan dilakukan secara besar-besaran pada 03 Feb.
Buat kerajaan Malaysia dan pihak-pihak lain yang terlibat, wa caya sama lu!!! Semoga Allah mempermudah usaha murni anda. Aminn.

-.-.-.-.-

Wazirah, selamat maju jaya untuk hari-hari mendatang!

29 January 2011

Aku 25

Assalamualaikum / Hi,

Fara tag aku. Kali ni, orang yang ditag kena senaraikan 25 fakta tentang diri sendiri. Lama gak aku nak senaraikan semua ni. I'm really bad in describing myself.
  1. Diberi nama, Wazirah binti Md Esa. Emak dan Abah panggil aku Wa. Sebelum form 4, kawan2 panggil aku Wazirah. Tapi sejak masuk form 4, kawan2 panggil aku Wazie sebab ramai minta aku guna nama panggilan yang lebih pendek. Aku ada gak nama panggilan lain tapi orang tertentu je boleh panggil. Ehe.
  2. Dilahirkan pada 19 Mei 1988 atau 3 Syawal 1408.
  3. Anak sulung. Mempunyai 3 adik lelaki dan 2 adik perempuan.
  4. Mixed-blood. Abah Jawa-Siam, Emak Bidayuh.
  5. Suka warna ungu dan sekutunya.
  6. Mempunyai perut yang manja dan cepat masuk angin.
  7. Mempunyai suara yang perlahan tapi sedap (kot). Ehe.
  8. Suka menyanyi sejak kecil.
  9. Rabun. Kanan, 400. Kiri 375 + 50 silau. Punca rabun, tengok TV dekat2.
  10. Merasakan diri sangat tidak menarik bila pakai cermin mata.
  11. Selalu tertidur dalam keadaan bercermin mata. Ehe.
  12. Selalu menangis bila sedih dan marah.
  13. Merasakan bahawa meluangkan masa dengan kawan2 dapat bantu atasi stres.
  14. Juga suka menyendiri pada waktu tertentu.
  15. Suka dan mampu makan banyak.
  16. Suka makan makanan pedas.
  17. Selalu ketinggalan dalam hal yang berkaitan movie atau drama.
  18. Selalu ulang tonton movie atau drama yang sama.
  19. Sangat suka miss-call telefon rumah sebab nak usik adik2.
  20. Sangat emosi kalau ada orang kacau aku tidur.
  21. Pencinta alam. Sangat suka tengok bunga, langit senja dan pelangi.
  22. Memasang impian untuk melihat sendiri aurora di kutub utara atau selatan.
  23. Bercadang untuk mempunyai anak yang ramai.
  24. Sangat mengagumi wanita yang berjaya dalam hidup berkeluarga, kerjaya dan agama.
  25. Baru-baru ni berangan nak jadi cikgu.
Sekarang ni, aku tag orang-orang kat bawah ni. Terpulang la ye nak cerita 25 fakta pasal diri korang ke x. Ehehe.

17 January 2011

My Career, My Future (Last Day)

Assalamualaikum / Hi,

It's a norm that everything in this world has its beginning and ending. So do MCMF. Finally, the day had came - yesterday was the last day of MCMF.

***CREDIT***

Facilitator
Mrs. Vinod Ratti

Group 1 (6)
Amir
Esa
Jamil
Sofia
Zuhri
Zul

Group 2 (5)
Acap
Banu
Eirma
Shida
Wani

Group 3 (6)
Aliff
Haziq
Is
Jimie
Qmal
Shazliey

Group 4 (6)
Didi
Fayadh
Lat
Sara
Wafiy
Wazie (Me)

***END OF CREDIT***

I was quite melancholic yesterday. Yes, I admit that the moment Vinod gave her speech, I cried a bit (later, I got caught by someone, ayoyo).

To Vinod,
I will always remember all advices and guidance you gave us. Thanks for everything. You are such a very good and motivating facilitator.

To all my friends in Class 2,
Thanks for the great memory. I enjoyed every moment we had together. I really hope that we will always keep in touch after this. I wish you good luck for your career and life. Do your best! Zumbala!!!

Also, I apologize for any mistakes I made. Zero-zero, okay?

Love and Hug,
Wazie a.k.a Wazirah

-.-.-.-

"I will start working tomorrow!!! :) "

"Please forgive me because I'm too lazy to put pictures here. :D"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...